گروه برق و الکترونیک خودرو

 | تاریخ ارسال: 1403/7/1 | 
 

 
با کمال افتخار و احترام، به دانشکده مهندسی خودرو، گروه الکترونیک خودرو خوش آمدید.

رشته الکترونیک خودرو یکی از شاخه‌های مهندسی خودرو است که به یکپارچه‌سازی و پیشرفت سیستم‌های الکترونیکی در وسایل نقلیه می‌پردازد. اهمیت الکترونیک در خودروهای مدرن به سرعت در حال افزایش است، به طوری که ارزش قطعات الکتریکی و الکترونیکی در سال ۲۰۱۰ حدود ۳۵٪ از کل ارزش خودرو را تشکیل می‌داد و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال ۲۰۳۰ به ۵۰٪ برسد.
وقتی از الکترونیک خودرو (Automotive Electronics) صحبت می کنیم، مفاهیم متنوعی را شامل می شود. به صورت کلی می توان به مفاهیمی نظیر برقی سازی (قوای محرکه نوین)، هوشمند سازی (خودروهای خودران و متصل) و همچنین سیستم های برق رسانی و کنترل کننده خودروهای متداول (احتراقی) اشاره کرد.



برقی سازی (قوای محرکه نوین):

 با افزایش تقاضا برای خودروهای سواری و به تبع آن افزایش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و مشکلات زیست‌محیطی، خودروسازان به سمت استفاده از روش‌های نوین محرکه، به ویژه هیبرید و الکتریکی، روی آورده‌اند. همچنین، خودروسازان داخلی با تأکید بر انرژی‌های آینده، به دنبال جایگزینی بخشی از خودروهای احتراق داخلی با خودروهای هیبرید و برقی هستند. حضور خودروهای هیبرید و برقی در بازار داخلی و تمایل به تخصیص منابع برای تولید این نوع خودروها، نیاز به مهندسین در حوزه های مختلف نظیر طراحی، تعمیرات و خدمات پس از فروش را افزایش داده است.

  هوشمند سازی (خودروهای خودران و متصل):
هوشمندسازی خودروها، شامل خودروهای خودران و متصل، از مهم‌ترین تحولات صنعت خودروسازی در دهه‌های اخیر به شمار می‌آید. این فناوری‌ها نه تنها ایمنی و راحتی را بهبود می‌بخشند بلکه کارایی و بهره‌وری را نیز افزایش می‌دهند. خودروهای خودران با توانایی تشخیص و پاسخ به شرایط جاده و ترافیک، می‌توانند به کاهش تصادفات و بهبود جریان ترافیک کمک کنند. از سوی دیگر، خودروهای متصل با قابلیت تبادل داده با سایر وسایل نقلیه و زیرساخت‌های جاده‌ای، امکان بهینه‌سازی مصرف سوخت، کاهش آلودگی و افزایش تجربه رانندگی را فراهم می‌کنند. این فناوری‌ها همچنین با پشتیبانی از خدمات پیشرفته همچون نقشه‌برداری دقیق، ناوبری هوشمند و ارتباطات بی‌درنگ، مسیر جدیدی را برای آینده حمل و نقل ایجاد کرده‌اند.

سیستم های برق رسانی و کنترل کننده خودروهای متداول:
یکی از نیازهای جدی در صنعت خودرو، وجود مهندسان متخصص در حوزه طراحی و تحلیل بخش‌های الکتریکی مختلف خودرو شامل سیستم برق رسانی (پروتکل شبکه و استانداردها)، سنسورها و عملگرها، سیستم‌های کنترلی نظیر واحد کنترل موتور (ECU) و سیستم های پایداری و غیره می باشد.


برخی از دروس مصوب این گرایش که در هر دوره ارائه می‌شوند عبارتند از:


الکترونیک خودرو:
در این درس به مفاهیم زیر پرداخته می شود:
  1. پروتکل شبکه (مالتی پلکس) و استانداردهای مرتبط.
  2. سنسورها و عملگرهای خودرویی.
  3. طراحی سیستم های کنترلی نظیر سیستم کنترل موتور (ECU): روند طراحی، استانداردهای مرتبط نظیر AUTOSAR و ISO ۲۶۲۶۲.
  4. الکترونیک قدرت در خودروهای برقی و هیبرید.

طراحی سیستم‌های مدیریت باتری:
سیستم ذخیره ساز انرژی در خودروهای نوین نظیر الکتریکی اهمیت فراوانی دارد به طوریکه یکی از اجزای گلوگاهی و دارای قیمت عمده خودرو می باشد. در این درس مفاهیم زیر بررسی می شود:
  1. بررسی روند توسعه باتری و خودروهای الکتریکی و بازار.
  2. مدلسازی باتری لیتیوم یون.
  3. طراحی و مدلسازی روشهای تخمین سطح شارژ، سطح سلامت، بالانسینگ و ...
  4. طراحی و شبیه سازی سیستم مدیریت باتری یا BMS (Battery Management System).
  5. بررسی سخت افزار سیستم مدیریت باتری.
  6. انواع تست و استانداردهای مرتبط.

برخی دانشگاه های ارائه دهنده این رشته:
  1. Esslingen University of Applied Sciences (آلمان)
  2. Clemson University, Department of Automotive Engineering (آمریکا)
  3. University of Brighton (انگلستان)
  4. Eindhoven University of Technology TU/e (هلند)
  5. Birmingham City University (انگلستان)
  6. University of Surrey (انگلستان)

 
                                                                                                
      دکتر مسعود دهمرده
(مدیر گروه)


دفعات مشاهده: 228 بار   |   دفعات چاپ: 25 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر